A kávéról röviden

Napjaink egyik legnépszerűbb itala a kávé. Egy csészével reggel, hogy felébredjünk, a hangulata miatt egy baráti vagy üzleti találkozón délután, de gyakran csak az íze kedvéért fogyasztjuk. A kávézásnak okkal van kultúrája és hagyománya világszerte. Ahányan vagyunk a világon, mindannyian egy kicsit másként elkészítve szeretjük legjobban a kávét.

Számtalan módon készíthető el ez az élénkítő ital, és számos pozitív hatása van a szervezetre, ha mértékkel isszuk. Jótékony hatásait tapasztalhatjuk már napi 1 csésze elfogyasztásával, ennyi kávéban ugyanis – fajtájától függően – 40-80 mg koffein található. Ez a mennyiség többek között csökkenti a bágyadtságot, élénkebbek leszünk, és lassabban fáradunk el, mind testileg, mind szellemileg érvényesülnek a kávé áldásos hatásai. Kevesen tudják, de a kávé a fejfájás csillapítására is hatékony gyógyír, főként alacsony vérnyomás esetén. Emellett serkenti az emésztést, a vérkeringést, és az epe- és májfunkciókat is javítja.

Kávé

Kávé

Íze függ attól, hogy milyen kávéfajtát használunk alapanyagként. A két legismertebb fajtája a Robusta és az Arabica kávé. Az Arabica kávé napjainkban a leginkább elterjedt kávéfajta, ugyanis ez adja a globálisan forgalmazott kávék több mint 70%-át. Aki szereti a karakteres ízeket, mindenképpen próbálja ki az Arabica kávét. Alacsony mennyiségű koffeintartalma miatt (1-1,7%) akár napi 2-3 csészével is elfogyaszthatunk. A Robusta kávénak ezzel szemben magasabb a koffeintartalma, terméstől függően a 3-4%-ot is meghaladhatja. Aromája erős, testes ízvilágot képvisel. Bár ez a fajta sokkal igénytelenebb körülmények között is hoz termést, a kávétermesztők mégis az Arabicát kedvelik jobban. A legfinomabb kávékeveréket azonban a kettő – számunkra – megfelelő kombinációjával érhetjük el. Bár sok előnyös hatása igazolt, más szerepet is betölt a kávé egy török közmondás szerint: „Az ember lelke nem kávéra vágyik, s nem is kávéházra. Az ember barátra vágyik, a kávé csupán ürügy.”