A vitaminhiány jelei

Az emberi szervezet egészséges működéséhez, és a jó közérzetünkhöz elengedhetetlen, hogy vitaminszintünk megfelelő legyen. A vitaminok nélkülözhetetlenek testünk számára, ezekkel tud immunrendszerünk megfelelően működni és sejtjeink regenerálódni.

Általuk tarthatjuk meg a szemünk egészségét, megakadályozhatjuk a véralvadást, valamint megőrizhetjük csontjaink és fogaink épségét. Hiányukkal szervezetünkben tünetek alakulhatnak ki, és funkció zavarokat észlelhetünk. A vitaminhiányt okozhatják olyan betegségek, mint a máj- és bélbetegségek, de akár felszívódási és emésztési zavarok is előidézhetik, viszont a legtöbb esetben az elégtelen táplálkozás váltja ki. Ezt a hiányt mindenképp pótolnunk kell. Szervezetünk a D-vitamint és K-vitamint képes előállítani, ezért a többi vitamint, illetve ami ehhez a két vitamin előállításához szükséges, nekünk, táplálékkal kell bevinni a szervezetünkbe. Vannak vízben oldódó típusok, mint a C-vitamin és a B-csoport vitaminjai (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12), illetve a zsírban oldódó típusok az A-, D-, E- és K-vitamin.

Vitaminhiány

Vitaminhiány

Ezek utóbbi hiánya keveseknél jelentkező probléma, mivel ezeket a testünk hosszabb ideig raktározza. A vízben oldódó vitaminok hiánya gyakrabban jelentkezik, ezek a vizelettel ürülnek ki, ezért szükség van rá, hogy naponta juttassunk be belőlük a szervezetünkbe. A pótlásra legjobb, ha természetes forrásokat alkalmazunk. A zsírban oldódó vitaminokat a tej és tejtermékekkel, tojással, halakkal és növényi olajokkal pótolhatjuk. D–vitamint a tőkehalmáj fogyasztásával vehessük magunkhoz a legkönnyebben. K-vitamint a szójában találhatunk, valamint a sötétzöld levelű zöldségekben. E- és B6-vitaminban a búzacsíra, mandula, dió és mogyoró gazdag. A citrusfélékkel a C-vitamin pótolható, az állati eredetű élelmiszerekkel a B12- és B6-vitamin. A nyers zöldségekben és gyümölcsökben pedig megtalálható az A-vitamin.