Hogyan kezeljük a gyakori stresszt?

A stressz napjaink egyik legnagyobb népbetegsége, amely sok más betegség elindítója is lehet. Ebben a rohanó világban rengeteg mindenre kell figyelnünk, és sok az olyan körülmény nap mint nap, ami sokszor felemészti az energiánkat. Mivel szervezetünk képtelen arra, hogy a folyton változó körülményekhez alkalmazkodjon, ezért állandósul bennünk az idegesség, a stressz és gyakran megjelennek a depresszió tünetei is.

A stressz tulajdonképpen a szervezetnek az ingerekre adott nem specifikus válaszát jelölő orvosi szakkifejezés volt, ami mára inkább a folyamatos feszültséget és idegességet jelöli. Rengeteg olyan ok van, ami stresszt válthat ki belőlünk, mint például, ha határidőre le kell adnunk egy munkát, ami nincs kész, vagy ha lekéssük a buszt és nem jutunk el időben a munkahelyünkre, vagy ha hosszú sor van a boltban. Az egyik negatív kimenetele a folyamatos stressznek, hogy felgyorsítja a szervezet biológiai öregedésének folyamatát. Gyakran összekapcsolható a stressz és az agresszió is, ami már régóta foglalkoztatja a tudományt. Régi megfigyelés már, hogy a feszültség és a stressz sok esetben agressziót szül.

Stressz

Stressz

Sorolhatnánk még a negatív következményeket és az egészségre gyakorolt káros hatást, azonban fontos arról is beszélni, hogy hogyan kezelhető a mindennapi stressz. Elsősorban fontos felismerni, hogy változtatásra van szükség. Csökkenteni kell a stresszre adott emocionális reakció intenzitását és meg kell próbálni úgy gondolni a stresszre, mint egy olyan, amit meg kell oldani. Nem szabad túl nagy jelentőséget és hatalmat adni a stressznek a mindennapokban és törekedni kell az érzelmi állapot stabilizálására. Mindezek mellett sokat segíthet még az önismeret fejlesztése, ha célokat tűzünk ki magunk elé, ha kipihenjük magunkat stb.