Hogyan válhatunk tudatos fogyasztóvá?

Hazánkban is egyre erősödik a vásárlói tudatosság, melyre ösztönzőleg hatott a gazdasági válság. Az emberek jobban mérlegelik költésük nagyságát, vásárlásaik ár-érték arányát. Ez új kihívások elé állítja a kereskedőket, illetve az ügyfélkiszolgálással foglalkozó szakértőket.

A költés mértékére egyrészt a válság gyakorolt erős hatást (a kiskereskedelmi forgalom az élelmiszereknél 5-10%-kal, míg az egyéb cikkeknél ennél nagyobb mértékben esett egyes piackutató intézetek és szakemberek nyilatkozatai szerint.) A tudatosságnak van egy másik összetevője, ami a termékek eredetét, egészséges tartalmát tekinti fontos tényezőnek, ez viszont egy új vásárló réteget jelent, amely ma még nem számottevő, de idővel egyre nagyobb hatást fog gyakorolni a döntéseknél.

A tudatos vásárlás lényegében egy szemlélet, amely a mindennapokat határozza meg. Több szempont alapján választják ki azon portékékat, amik bekerülnek háztartásukba. Az áru minősége, frissessége mellett fontos tényező az áru eredete, elutasítják az etikailag elfogadhatatlan, gyermekmunkával készült termékeket, vagy a környezetre káros termékeket. Igyekeznek a tudatos vásárlók méltányos kereskedelemi csatornákon forgalamzott, biogazdaságból származó termékeket előnyben részesíteni.

A méltányos kereskedelem (fair trade) lényege, hogy olyan árban egyeznek meg a piaci szereplők, mely a termék valós értékét tükrözi. A fogyasztók átlagosan 30-50%-kal többet fizetnek egy termékért, ezért kiváló minőséget kapnak, valamint társadalmi célokat is szolgálnak. Így a keletkezett profit az egész közösség javára válik és visszakövethető terjesztési lánc alakul ki.

A Kórházi Önkéntes Segítő Szolgálat Alapítvány 2009- ben hozta létre az első adományboltot (charity shop), itt jó minőségű ruhákat, játékokat, dísztárgyakat, könyveket és egyéb kisebb lakberendezési tárgyakat adomány formájában lehet elhelyezni. Ezeket a tárgyakat később az alapítvány olcsón árusítja, majd a befolyt összegből rászoruló embereket támogat.

A tudatos vásárlás, mint trend felértékeli az ügyfélkiszolgálás azon elemeit, melyek a termékről szóló tájékoztatásra vonatkoznak, a kínálatban preferálva a helyi termelők és egyéb helyi beszállítók által szállított termékeket. Nem utolsó sorban a vásárlók egyes webhasználó rétegei nagyobb értékű termékek pl. műszaki cikkek esetében már tudatosan használják a web adta lehetőségeket, nemcsak a webáruházak összehasonlító szolgáltatásainál, hanem a különböző webforumokon is. Felnövőben van egy olyan réteg, aki elsősorban a tájékozódást ezeken a felületeken kezdi. Így egy rossz blog vagy egyéb fórumokon történő bejegyzés terjedési sebessége sokkal gyorsabb ma már, mint a klasszikus személyes ajánlás, tanácsadás hatása. Gyakran ezek kiegészítik egymást Ezen réteg arányának növekedése nemcsak az időtől, hanem a gazdaság állapotától is függ, amely a vásárló erő növekedése esetén már lehetővé teheti, hogy ne csak az ár legyen az egyetlen döntési szempont a vásárlásoknál, hanem a termék helye, tartalma, minősége környezetkímélő jellege és a hozzá kapcsolódó tájékoztatás, kiszolgálás színvonala is.