Vajon zsír vagy az olaj a jobb?

Ez az a kérdés, amely örök vita tárgya, hiszen mindkét élelmiszernek vannak pro és kontra követői. Ám a legújabb kutatások szerint mindenképp a zsiradékokra van szüksége a szervezetünknek.

A zsiradéknak nincs jó vagy rossz formája, viszont arra oda kell figyelnünk, hogy a maradék szükséglet milyen típusát elégítjük ki. Zsiradék szinte miden feldolgozott élelmiszerben megtalálható. Három fő csoportra oszthatjuk el a zsiradékokat, mégpedig a következőkre: fehérjék, zsírok és szénhidrátok. Ezekre maximális szükségünk lehet arra, hogy az energiaszintünket biztosítsuk, de van más funkciójuk is. Ugyanis bizonyos hormonok termelődéséhez, illetve vitaminok elszívódásához. Mivel szinte minden élelmiszer tartalmaz zsiradékot, így azt nem tudjuk elkerülni, de bár arra kell törekednünk, hogy minőséges formában vigyük be a szervezetünkbe. A zsiradékok lehetnek állati és növényi eredetűek, melyek mind zsírsavból épülnek fel, ezek láncolatától, fajtájától függően rengeteg típus létezik. A táplálkozási ajánlás szerint a napi energiabevitel legfeljebb 30% származhat zsírból. A szervezetünk számára az lenne a legideálisabb, hogy fele-fele arányba vigyük be a szervezetünkbe. Vagyis fele állati és fele növényi eredetű zsiradékból álljon.

Zsír vagy olaj

Zsír vagy olaj

A legtöbb alapélelmiszer többnyire állati eredetű zsiradékot tartalmazz, így a mindennapi ételkészítéshez célszerű növényi eredetű zsírokat fogyasztani. Ahhoz, hogy egy zsiradékot jónak vagy rossznak tituláljunk, nincs jogunk. Mivel telített és telítetlen zsírsavakra is szüksége van a szervezetünknek. Érdemes tény lehet, melyet szeretnénk elmondani, hogy a telítetlen zsírok miatt folyékonyak a növényi eredetű zsírok. Így igazán nehéz megválaszolni, hogy melyik az egészségesebb, ám arra figyeljünk oda, hogy csökkentsük a zsírtartalmú ételek fogyasztását.