A szíjtárcsa az egyik legrégebbi eszköz, amelyet valaha gyártottak, hiszen ez egyszerűen csak egy olyan eszköz, amely vagy lehetővé teszi a kötélnek, hogy nagyon egyenletesen mozogjon két irányba.
[wp_ad_camp_1]
Az autós ékszíjtárcsa kissé eltér, általában a motor egyik pontjáról a másikra továbbítja az energiát, mivel ez könnyebb és csendesebb, mint egy lánc vagy egy halom fogaskerék használata. Alapvetően egy fogakkal bélelt vagy egyszerűen sima felszínű szíjat helyeznek a szíjtárcsa középpontjára és meghúzzák azt. A szíj súrlódása szorossága miatt továbbítja a forgási erőt (nyomatékot) az egyik szíjtárcsáról a másikra, tehát az erőt mozgatja az egyikről ékszíjról a másikhoz. A modern autóknál több szíj és szíjtárcsa van, régebbi autókon általában egy vagy kettő. Ennek oka az, hogy a modern gyártók szerint inkább fizessünk valakinek, hogy 50 km-enként kicseréljék az ékszíjat és ékszíjtárcsát, minthogy a motor felrobbanjon, mert az ékszíj kiesik, majd pedig dörzsölhetjük a fejünket, hogy teljesen új motort kell cserélni.
A motor forgása (ami gyakorlatilag az autó haladását okozza) szintén részben ékszíjtárcsákon keresztül történik, hogy számos más rendszer működjön az autóban. A szíjak energiát kapnak a forgattyústengely-tárcsáról és továbbítják ezt az energiát az említett többi rendszerhez. A szíjtárcsás rendszer nélkül nehezen fogja a motor meghajtani ezeket a rendszereket, például a szervokormányt, a légkondicionálót és a generátort (amely ezen energia egy részét visszakapja villamos energiává, hogy az autó ne merítse ki az akkumulátort) stb. Amennyiben bővebb leírást olvasna és további részleteket tudna meg, mindenképpen keresse fel az ekszij.hu weboldalt és itt minden hasznos részletet megtalál. Weboldalunkon a legszélesebb ékszíjtárcsák kínálatból válogathat, ráadásul a legjobb árakon.