Érdekességek a mézről, melyeket tudnod kell!

A világosabb színű mézek édesebbek, amíg a sötétebbekben kevesebb a cukor. Ha adalékként kell, akkor lehetőleg halványsárga mézet használj, de ha kenyérre akarod kenni, vagy házi gyógyításhoz kell és kalóriában szegényebb fajtát keresel, akkor a barnássárga a jó választás. Emellett választhatsz az akácméz, a vegyes virágméz, a hársméz, a lépes méz, az erdei méz, a gesztenyeméz, a napraforgó méz és a repceméz között. Az akácméz és a hársméz édes, a színük halványsárga, amíg az erdei méz és a gesztenyeméz barnás árnyalatú, kesernyés ízű.

Érdemes tudni, hogy a mézek szavatossági ideje nagyjából két év, avagy ennyi ideig tartják meg eredeti minőségüket. A bennük levő sok cukor persze növeli az eltarthatóságukat, ezért nem romlanak meg két év után sem, csak az ízük megváltozik meg egy kicsit, de az egészségünknek nem ártanak. Biztos, ami biztos alapon mégis érdemes száraz, hűvös helyen tartani, ugyanis egyes összetevői fény- és hőérzékenyek, illetve az üvegét mindig jól zárd le, hogy ne kerüljenek bele a konyhából származó szagok.

Méz

Méz

A mézet bátran fogyasztod kenyéren, süteményben és más édes ételekben is, illetve italban és magában is. Forró teába vagy tejbe viszont soha ne tedd, mert 100 fok felett veszít a tápértékéből. Az igazán jótékony, egészséges hatását langyosan, olyan 40 fokon fejti ki a leginkább. Amennyiben cukrot helyett szeretnéd használni, akkor az édesebb íze és folyékonysága miatt kicsit kevesebbet mérj ki, mint amennyi cukorból van előlátva, nehogy a süti túl édes és híg legyen.

Nagyjából 10 dkg méz kalóriaértéke olyan 300 kcal, amíg ugyanennyi kristálycukor 400 kalóriát tartalmaz, de szem előtt kell tartani azt is, hogy a cukorban nincsenek azok a tápanyagok, mint a mézben. A méz nem csak cukor, csupán 80%-ban tartalmazza azt, amíg 20%-ban vízből és olyan összetevőkből áll, amelyekre szervezetünknek szüksége van, de a fogakat épp úgy rongálja, mint a cukor.