Miben tud nekünk segíteni a motiváció? Abban, hogy ösztönözzön bennünket arra, hogy sikereket érjünk el! Ha kitűzünk valamilyen célt magunk elé, akkor általában ahhoz rengeteg kitartás és motiváltság kell! A motiváció az, ami segít egyről a kettőre lépni, a motiváció ösztönöz bennünket cselekvésre!
[wp_ad_camp_1]
A motivációt két szempontból is elemezhetjük: belső és külső motiváció.
Vannak olyan helyzetek, amelyekben nem feltétlenül kifizetődő, ha a motiváció kívülről érkezik, vagyis ilyen esetekben szükség van a belső motiváltságra! Ha például célként tűztük ki, hogy lefogyunk, azt soha ne másért tegyük, hanem önmagunkért! Ha egy ilyen helyzetben mások ösztönöznek, akkor nagy az esélye annak, hogy nem fog sikerülni, vagy esetleg nem érünk el tartós eredményt! De vannak olyan helyzetek, ahol mindkettő jelen van és mindkettőre szükség van.
Motiváció az iskolában
A motivációval különböző területeken találkozhatunk! Egyik tipikus fajtája az iskolai motiváció.
Ennek szerepe a tanulók minél jobb eredményének elősegítésében van. Gondoljunk csak bele, hogyan is várhatnánk el a gyerekektől, hogy jó eredményeket érjenek el, ha nem ösztönözzük őket kellőképpen?
Persze ennél a fajta motivációnál nem csak az iskolának van szerepe, hanem a szülőknek is otthon. A tanulók az iskolába már egy meglévő belső motivációval érkeznek, illetve kapnak egyfajta motiválást a tanároktól is. A belső motiváltság minden tanulónál más és más, hiszen senki sem érkezik azonos közegből.

Motiváció
Ez fogja megmutatni, hogy egy tanuló mennyire hajlandó arra, hogy együttműködjön a tanáraival az iskolában. Erre a fajta együttműködésre ösztönözheti egyrészt a környezete iránti kíváncsiság, vagy annak öröme, hogy képes olyan feladatokra, amit az iskolában elvárnak, továbbá szeretné kiküszöbölni a benne rejlő ellentmondásokat.
És itt jut szerephez az, hogy mit hoz a családból, hogyan motiválja a gyermekét a szülő – gondolok itt a jó eredményért való jutalmazásra, vagy éppen ellenkező esetben a büntetésre. A diákokat vezérelheti még a mintakövetés is, vagyis ha a szülők jó teljesítményt értek el tanulmányaik során és ők ezt szeretnék követni.
Az együttműködést segíti elő az is, ha a tanuló karrierre vágyik, vagy éppen ki akar emelkedni társai közül, illetve ha a saját társai ösztönzik jobb teljesítményre, akár versengés révén.
Ha pedig a másik oldalt nézzük, vagyis a tanár általi motiválást, akkor eszközként kiemelhetjük a diákok alapos megismerését, a pozitív légkör megteremtését vagy akár azt, hogy érdekessé tesszük az órákat. A saját maga által hozott belső motiváltság ugyan adott, de mint látjuk, emellett is tehetünk azért, hogy megfelelően ösztönözzük a diákokat!