A póréhagyma felhasználása és evése

A póréhagyma számos ásványi anyagot tartalmaz, ez mellett több vitamin is megtalálható benne. Hazánkban is termeszthető, magassága elérheti a 40-60 centimétert. A póréhagyma megjelenése, illata és íz világa egyedi, sokak kedvencé vált, számos módon felhasználható a konyhákban. Egyben zöldség, fűszer és gyógynövény is.

Illata nem olyan erős, mint a vörös- vagy fokhagymáé, mégis ezekhez hasonló jótékony hatásokkal bír a szervezetre nézve. Régebben a póréhagymát, mint vízhajtót használták, vagy az emésztés javítására. A fokhagymához hasonlóan védi a szívet- és az érrendszert, csökkenti a magas vérnyomást és helyreállítja a koleszterinszintet. A meghűléses betegségek kezelésében is hatásos, enyhíti a köhögést, valamint még az asztmát is kezeli. Megtalálható benne az A-, B1-, B2-, C- és K-vitamin. Ezek mellett tartalmaz még folsavat, káliumot, magnéziumot, mangánt, vasat és kalciumot. Természetesen a póréhagyma is, mint a többi hagymafaj, antibakteriális hatásokkal bír.

Póréhagyma

Póréhagyma

Felhasználása során, ha kertünkben neveljük, a földből kivéve alaposan meg kell tisztítanunk. Ha boltban vásároljunk, arra ügyeljünk, hogy ne legyenek rajta semmilyen barna foltok, ne legyen megfonnyadva, mivel ekkor már nem friss. Használhatjuk nyersen salátákba, de párolhatjuk is. Hasonló bánásmódot igényel, mint a vöröshagyma. Az éttermekben leginkább a kínai konyhákban alkalmazzák, a meleg zöldségköretek egyik kedvelt eleme. Ennek a hagymának nem csak a fehér részét, de leveleit is felhasználják, így sokkal kellemesebb íz hatás érhető el vele. Készíthetünk belőle krémleveseket, főzeléket, kedvünk szerint ízesíthetjük fehérborral, de a curry is tökéletesen illik hozzá. Egyéb erős fűszerekkel is különleges ízt alkothatunk, használjunk babérlevelet, turbolyát, lestyánt, vagy kakukkfüvet. Tárolása hűvös helyen sokáig megoldható.