A Kékszalag története

1934-ben kezdődött el minden, amikor a Hungária Yacht Club meghírdette az első versenyt. A verseny azért került megrendezésre, hogy a hajók számára olyan gyorsasági versenyt keltsenek életre, ahol semmiféle konkrétum nem volt, bárki elindulhatott a versenyen. A Kékszalag vitorlásverseny eddigi történetében a legsikeresebb hajó a Tramontána volt, hiszen 1940 és 1989 közötti években összesen 7 alkalommal volt győztes.

Talán nekünk is érdekességnek számít, hogy a kormányos egy hölgy volt, Kultsár Istvánné. A következő hajó a ranglistán a Nemere II áll összesen 5 verseny győzelemmel. 1955-ben Németh István 10 óra és 40 perces idővel kerülte meg a Balatont a Nemere II-vel. Ez egy olyan rekord lett, amelyet azóta sem tudott senki megdönteni. Ha a hajók típusát vesszük górcső alá, akkor azt láthatjuk, hogy a 30-as cirkálók huszonkétszer nyerték el az első három hely valamelyikét.

A 2000-es években Litkey Farkas a legjobb kormányos, hiszen 2001 óta folyamatosan elsőként ér célba. Litkey több hajóval érte el a bravúrokat. A Kékszalag történetében akadt olyan év is, amikor el kellett halasztani a versenyt ez a háborúk miatt alakult így. 1947 óta már csap páratlan években rendeztek versenyt egészen 2001-ig. 2001 óta minden évben megrendezésre kerül ez az igen nagy látogatottságnak örvendő vitorlásverseny.

Kékszalag vitorlásverseny

Kékszalag vitorlásverseny

A Magyar Vitorlás Szövetség döntése alapján azonban 2001 óta, csak minden páros években indulhatnak útra a keretes-tarpézos hajók. Mivel most páros évet írunk így biztosan akad majd ebből a hajótípusból is a versenyhajók között. A Balatonfüres-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred útvonalat 1940 óta járják a hajók és reméljük, még sok éven keresztül szórakoztatják a Kékszalag versennyel a magyar és külföldi nézőközönséget!