Főve vagy nyersen fogyasszuk a sárgarépát?

A sárgarépa egy csodálatos zöldségféle; nem csak ízletes, hanem rengeteg olyan vitamint és ásványi anyagot is tartalmaz, ami nagymértékben hozzájárul az egészségünk megóvásához. Ennek ellenére mégsem fogyasztjuk rendszeresen, pedig az A-vitamin tartalmát mindenki ismeri, illetve a szürkületi vaksággal még a gyermekeket is rendszeresen ijesztgetik…

A zöldségek és gyümölcsök esetében általában azt szoktuk hallani, hogy a nyersen történő fogyasztása ajánlottabb, hiszen így megmaradnak a hőre érzékeny vitaminok. Mint tudjuk, valóban vannak hőérzékeny vitaminok, amelyek jelentős részben károsodnak akár már nyolcvan fokon is. Ennek ellenére tudni kell, hogy ez nem jellemző; nem károsodik minden vitamin a főzés során. A sárgarépa esetében bátran ki lehet jelenteni, hogy a fogyasztása nyers állapotban ajánlott; ennek az a magyarázata, hogy a vastag sejtfalak következtében a nyersen fogyasztott sárgarépa béta-karotin tartalmának csak egy egészen kis részét tudja hasznosítani a szervezetünk.

Sárgarépa

Sárgarépa

Természetesen főtt állapotban sem beszélhetünk teljes hasznosításról, de a nyersen fogyasztott répához viszonyítva kétszer-háromszor több béta-karotint nyerhetünk belőle. A háttérben a főzés romboló hatása áll; a magas hőmérsékleten a sajtfalak elgyengülnek, így a bennük található értékes anyagok hozzáférhetőbbé válnak.

A sárgarépa számos kiváló élettani hatással rendelkezik, amelyek miatt kimondottan ajánlott lenne a rendszeres fogyasztása. Kevésbé ismert tény, hogy a sárgarépában található vitaminok és ásványi anyagok jelentős mértékben erősítik a szervezet természetes védekezőrendszerét; a csecsemőmirigy fokozott működését többek között a sárgarépában található nagy mennyiségű antioxidáns teszi lehetővé.