Mi a különbség a szavatosság és a jótállás között?

Gyakran magunk sem tudjuk, hogy mikor milyen jogaink vannak, amikor egy termék megvásárlása mellett döntünk és hirtelen meghibásodás lép fel. Most megpróbáljuk ezt a két fogalmat tisztába tenni. A szavatosság tekintetében egyből azzal kell kezdenünk, hogy nem keverendő össze a termékeknél már ismert szavatossági idővel. Ez merőben más.

Amikor egy termék megvásárlása mellett döntünk, akkor a Polgári Törvénykönyv szerint szavatossági jog illet meg bennünket. Ha minőségi hibás vagy gyengébb minőségű, illetve rejtett hibával bíró terméket vásárolunk, akkor az, hibás teljesítésnek minősül a forgalmazó oldaláról. A szavatosság tekintetében nagyon fontos, hogy mi vásárlók erről a hibáról nem tudunk, ez csak használatbavételkor derülhet ki számunkra. Illetve a másik fontos dolog a szavatosság esetében, hogy ilyen helyzetekben a kereskedőnek kell bizonyítania felénk azt, hogy a termék nem hibás.

Szavatosság és jótállás

Szavatosság és jótállás

A jogszabályban előírt jótállási kötelezettségről a 151/2003-as Kormány Rendelet szól, amely kötelezően egy éves jótállási kötelezettséget ír elő.  A szavatosságtól eltérően itt a termék mellé egy jótállási jegyet is kell kapnunk. Amint a jótállási jegy a kezünkbe kerül, azonnal ellenőrizzük le, hogy a kereskedő azt hitelesítette-e. Amennyiben 3 napon belül hibásnak véljük a terméket, úgy bátran visszavihetjük, hiszen a kereskedőnek kötelessége kicserélni azt.

Van még egy fontos tényező, amelyről nem árt, ha tudunk, ez pedig az, hogy szavatosság mindig van a fogyasztási cikkek esetében.  Nagyon figyeljünk oda minden fogyasztási cikk megvásárlása esetén arra, hogy jogainkat a későbbiekben minél könnyebben érvényesíthessük.