Nagy-Britannia bevásárló hálózata

Az Egyesült Királyság szupermarket ágazatát a rendkívül szoros verseny és a magas profitabilitás jellemzi. A piac meghatározó részét négy szupermarket-lánc uralja, a különféle kisebb láncok főként a lefedetlenül hagyott piacrésekre koncentrálnak, mint például a diszkontáruházak alsó szegmensei vagy a szakosodott boltok up-marketjei.

A nagyok közül piacvezető a Tesco áruházlánc, gazdaságos és minőségi termékeket kínálva igen kedvező árakon. Az amerikai Wal-Marttal egyesült Asda az alacsony árakra koncentrálva főleg áraiban versenyez a Tescoval és úgy tűnik, hogy a Morrisons lánc is hasonlós stratégiát folytat. A piac negyedik legnagyobb szereplője, a Sainsbury’s, azokat a vásárlókat célozza meg, akik értékelik a minőséget és ezért hajlandók elfogadni a valamivel magasabb árakat is. A Tesco – a négy nagy egyike – már 1995-ben is a legnagyobb volt, de akkor még csak egy kis előnnyel. Ma viszont majdnem kétszer akkora, mint a legközelebbi versenytársa, az Asda.

Jelenleg a piac 30 százaléka egyedül a Tescoé. Együtt a piac 70 százalékát tudhatják magukénak. A piacot uralók alapvetően hasonló stratégiát folytatnak, de mindegyiknek megvan a sajátossága. Az Asda általában a legolcsóbb, de a minősége a többiekétől elmarad, az akciókra kevés hangsúlyt helyez. A Morrisons árai versenyképesek, az akciókra nagyobb hangsúlyt helyez, de az innovációban a többiek mögött marad. A Sainsbury’s-nél a legjobb a minőség, de az árai is a legmagasabbak. A Tesco mind az árakban, mind pedig a minőségben középen helyezkedik el. A termékválaszték is megkülönbözteti a láncokat: míg a Tesco és az Asda átfogóbban és erősebben fejlesztette a non-food kínálatát, addig a Sainsbury’s és a Morrisons továbbra is inkább az élelmiszerekre összpontosít.

A láncok stratégiájának középpontjában ugyan még mindig a 3500-12000 négyzetméter alapterületű áruházak állnak, de egyre fontosabb a sokszínűség a méret tekintetében is. A kényelmi üzletkategória elmúlt tíz éves előtörésével felértékelődött a 300 négyzetméter alatti kisboltok fontossága, olyannyira, hogy ma már ezek a lakóhelyközeli, számos kényelmi szolgáltatást kínáló kisboltok a nagy-britanniai kereskedelmi forgalom ötödét bonyolítják le.