Ismerd meg a szardíniát, táplálkozz egészségesen!

A szardínia a heringfélék családjába tartozik. Általában egészben konzerválják. A halakat előtte persze gondosan kibelezik, viszont a pikkelyeket rajtuk hagyják. A tartósítás során a csontjaik megpuhulnak, ezért egészen nyugodtan fogyasztjuk őket egészben is.

A ma már köztudott, hogy az omega-3-nak rengeteg pozitív tulajdonsága van. Ebből a zsírsavból igen szép mennyiséget nyerhetünk egy doboz szardínia által. Kutatások szerint már napi 0,5 gramm mennyiség is számottevően csökkenti a szív- és érbetegségek kialakulását, emellett javítja a hangulatot, serkenti a gondolkodást, de a vérkeringést, a glükóz- és az inzulin-anyagcserét is, miközben csökkenti a vérnyomást.

Az ízletes szardínia típusától függően egyetlen konzerv a napi kalciumbevitel nagyjából harminc százalékát fedezi. Mindezen kívül tartalmaz még vasat, cinket, rezet, mangánt, magnéziumot, foszfort, káliumot és B-vitaminokat. Egy konzervnyi halacska a napi ajánlott B12-vitamin bevitel százötven százalékát is képes fedezni. Ezekről az ásványi anyagokról pedig tudni kell, hogy nyugtatják az idegrendszert, emellett dúsítják a vért, lassítják az öregedést, illetve fontos biológiai folyamathoz is szükségesek.

Szardínia

Szardínia

Az átlagosnál magasabb szelénszint több kutatás és vizsgálat szerint is képes csökkenti a rák kialakulásának veszélyét. Egy konzervnyi szardínia márpedig a napi ajánlott szelénbevitelnek akár a hetvenöt százalékát is fedezi. Érdemes még tudni, hogy a szardínia a tengeri tápláléklánc alján helyezkedik el. Ez azt jelenti, hogy nincsenek benne a higanyhoz hasonló mérgek.

A legjobb a saját lében és az olívaolajban eltett szardínia. A más növényi olajban eltett szardíniát viszont érdemes kerülni, ugyanis a finomított olaj gyulladást okozhat. Lehetőleg mindig a legfrissebb halat válaszd vásárláskor, illetve ne tedd ki sugárzó hőnek.